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Anton Praetorius – Liv og virke
Anton Praetorius (født 1560 in Lippstadt, Tyskland; død 6. des. 1613 i Laudenbach an der Bergstraße) var en tysk prest, reformert teolog, forfatter og forkjemper mot hekseforfølgelse og tortur.
(oversettte: Karl-Heinz Valtl)
1586 fødte sin hustru Maria deres sønn Johannes i Kamen. Anton Praetorius ble den første reformerte presten i landsbyen Dittelsheim, hvor han skrev den eldste beskrivelse på latinsk av den „1. Store Fatet“ på slottet Heidelberg.
1596 ble han fyrstlig hoffpredikant i Birstein (ved Frankfurt/Main). I 1597 oppnevnte fyrsten Praetorius til medlem av heksedomstolen. Praetorius protesterte mot torturen og lyktes at prosessen ble avsluttet og kvinnen satt fri. Dette er det eneste kjente tilfelle, at en geistlig, mens heksesaken pågikk, krevde at den umennneskilge torturen måtte slutte – og lyktes med dette.
Praetorius mistet sitt embete som hoffpredikant og ble 1598 prest i Laudenbach (Bergstraße). Under sin sønns pseudonym Johannes Scultetus publiserte han 1598 boka „Von Zauberey und Zauberern Gründlicher Bericht“ (Om Trolldom og Trolldomsmenn Grundig Redegjørelse) mot hekseforfølgelse og tortur. I 1602 fatet han mot ved andre opplag av „Gründlicher Bericht“ til å bruke sitt eget navn som forfatter. I 1613 ble det tredje opplaget utgitt med et personlig forord. I 1629 publiserte ukjente et fjerde opplag av sin „Bericht über Zauberey und Zauber“ (Redegjørelse om trolldom og trolldomsmenn).
Verker av Praetorius
Vas Heidelbergense, Heidelberg. Oktober 1595
De pii magistratus officio. 1596
Hauptstück (Katechismus) Christlicher Religion sampt den gemeinesten Gebetlein/ und etlichen Fragen/ Jungen und Alten vom wege der Seligkeit zu wissen nötig und gnug: Vor Kirchen und Schulen der Ober und Under Graff und Herrschafft Isenburg/ gebessert und vermehret. Getruckt zu Lich in der Graffschafft Solms/ Durch Nicolaum Erbenium. 1597. Fragment
Haußgespräch, darinn kurtz doch klärlich vnd gründlich begriffen wirdt, was zu wahrer Christlicher Bekanntnuß auch Gottseligem Wandel … zu wissen von nöhten, Lich. 1597
Gründlicher Bericht von Zauberey und Zauberern/ darinn dieser grausamen Menschen feindtseliges und schändliches Vornemen/ und wie Christlicher Obrigkeit ihnen Zubegegnen/ ihr Werck zuhindern/ auffzuheben und zu Straffen / gebüre und wol möglich sey… kurtz und ordentlich erkläret. Durch Joannem Scultetum Westphalo-camensem. Gedruckt zu Lich/ in der Graffschaft Solms bey Nicolao Erbenio. 1598 (Johannes Scultetus: Pseudonym fra Anton Praetorius)
Clarissimo juris utriusque Doctori Domino Jano Grutero Sponso. 1601
Gründlicher Bericht von Zauberey und Zauberern: kurtz und ordentlich erkläret durch Antonium Praetorium. 1602
De Sacrosanctis Sacramentis novi foederis Jesu Christi (Sakramentslehre über Abendmahl und Taufe), Drucker: Wolgangus Kezelius und Conradus Nebenius. 1602
Nemo Ad Desideratissimas (Epithalamia)15. Iunii.1613
Von Zauberey und Zauberern/ Gründlicher Bericht., Gedruckt 1613 zu Heydelberg/ durch Johann Lancellot/ In verlegung Andreae Cambier.
Gründlicher Bericht., Getruckt 1629 zu Franckfurt am Mayn/ durch Johann Niclas Stoltzenbergern/ In Verlag Johann Carl Unckels
Litteratur
Hartmut Hegeler: Anton Praetorius, Kämpfer gegen Hexenprozesse und Folter, Unna 2002, ISBN 3980896943
Hartmut Hegeler und Stefan Wiltschko: Anton Praetorius und das 1. Große Fass von Heidelberg. Unna 2003, ISBN 3980896900
Internettlenker
https://drw-www.adw.uni-heidelberg.de/drw-cgi/zeige?index=buecher&term=praetoriuszauberei&seite=o02wid (edition original) 1613